ABD Lider Donald Trump’ın son açıklamasına nazaran Tahran ile Washington idareleri ortasında yarın imzalanması beklenen mutabakat zaptı İran cephesinde tartışmalara neden oldu.
MECLİS’TEN GERİSİ ARKASINA REAKSİYON YÜKSELDİ
İran Meclisi’nin muhafazakar milletvekillerinden Mahmud Nebeviyan, mutabakat zaptında, Hürmüz Boğazı’nın fiyatsız biçimde acil ve kısıtlama olmadan açılacağı ve uranyumun seyreltilmesine dair hususların yer almasına rağmen, İran’a yönelik yaptırımların kaldırılması, dondurulmuş varlıkların özgür bırakılması ve İran’ın 300 milyar dolarlık fondan yararlanması konusunda belirsizlikler bulunduğunu belirten Nebeviyan, “Acaba bu metin ulusal çıkarları sağlıyor mu?” dedi.
İran Meclisi Ulusal Güvenlik ve Dış Siyaset Kurulu Sözcüsü İbrahim Rezai de toplumsal medya hesabından yaptığı açıklamada, İran müzakere heyetinin fazla tavizkar olduğuna atıf yaparak, “Müzakere masasındaki cömertlik, düşmanın hesaplarında değişikliğe yol açarak İran’ın zayıf olduğu anlayışına neden oldu.” sözlerini kullandı.
Rezai ve NebeviyanTAHRAN’DA MUAHEDE ALEYHİNE PROTESTOLAR
Akşam saatlerinde başşehir Tahran’daki İbni Sina meydanında toplanan bir küme İranlı, ABD ile gerçekleştirilen görüşmeler aleyhine şov düzenledi. Şovda İran Meclisi ve Müzakere Heyeti Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf ile İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi aleyhine sloganlar atıldı.
TRUMP, İRAN İLE MUAHEDENİN YARIN İMZALANACAĞINI VE HÜRMÜZ BOĞAZI’NIN AÇILACAĞINI BİLDİRDİ
ABD Başkanı Donald Trump, İran ile uzun müddettir yürütülen diplomatik temaslarda mutabakata varıldığını belirterek, muahedenin yarın imzalanmasının planlandığını açıkladı.
Trump, toplumsal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada yeni muahedenin ayrıntılarını da kamuoyuyla paylaştı. Eski ABD Başkanı Barack Obama döneminde Tahran ile imzalanan Kapsamlı Ortak Hareket Planı’nı (JCPOA) gaye tahtasına oturtan ve İran’a nükleer silaha giden yolu açtığını savunan Trump, kendi mutabakatının bunun tam aksisi olduğunu vurguladı.
Trump, iki muahede ortasındaki bulunduğunu belirttiği farkı şu sözlerle özetledi: “Barack Hüseyin Obama’nın İran ile yaptığı mutabakat, İran’ın altı yıl evvel sahip olacağı ve çoktan kullanmış olacağı bir nükleer silaha giden kolay, hoş ve pürüzsüz bir yoldu. Benim İran ile yaptığım mutabakat ise bunun tam aykırısı, nükleer silaha karşı örülmüş bir duvardır”
Trump, imzaların atılmasının çabucak akabinde global güç ticareti için stratejik pozisyonda bulunan Hürmüz Boğazı’nın da açılacağını söyledi. Evvelki idarelerin bilakis Tahran ile çok daha uygun bir bağlantı kurduklarını savunan Trump, “Anlaşmanın yarın imzalanması planlanıyor ve imzalanmasından çabucak sonra Hürmüz Boğazı herkese açık olacak. Obama’nın onlara ödediği, 1.7 milyar doları soğuk nakit olmak üzere yüz milyarlarca doların tersine, bu muahedede el değiştirecek hiçbir para yok. Aslında artık nükleer silah istemiyorlar ve satın alma, geliştirme yahut öteki bir yolla buna sahip olamayacaklar” tabirlerini kullandı.
Açıklamasında, İran’ın yer altı tesislerindeki nükleer malzemelerin akıbeti için varılan mutabakata da değinen Trump, suların durulmasının akabinde ABD ordusunun devreye gireceğini belirterek, “Uygun vakitte, her şey sakinleştiğinde, mükemmel B-2 bombardıman uçaklarımız ve onların parlak pilotları sayesinde batık granit dağlarının derinliklerine gömülmüş nükleer tozları gidip alacağız. Bunları ister İran’da ister Amerika Birleşik Devletleri’nde olsun seyreltip yok edeceğiz” dedi.
Kaynak: Son Dakika

